Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

torsdag 14. april 2022

Påske

 Kjære deg.

Så er det påske igjen. Og tradisjoner skal følges, norske rånere invaderer Strømstad, folk handler i bøtter og spann, grisekjører til "hytta", noen tar årets eneste skitur, store og små barn får påskeegg. For de store kan det være relativt kostbare og ikke alltid spisbare egg. Barnas egg sørger som regel for at de får et realt sukkersjokk.

Ganske mange oppsøker solvegger både her og der og steker huden sin, for påskebrun skal man være.

Jo visst er det fint med noen fridager på våren, jo visst unner jeg folk og fe turer og hygge, men for å være litt ekkel, hvordan henger kristendommens grunnsten sammen med hyttekos, rånekjøring og egg?

Tradisjon? Blanding av det kristne og hedenske?




Da kristendommen ble utbredt, brukte makthaverne de allerede etablerte høytidsfeiringer. Og etablerte sine høytider. Jesu fødsel ble lagt til "jol" og påsken kom på våren, for man feiret "vårjamdøgnet". For folk har alltid feiret høytider. Både på det private plan og på det offisielle planet.

Mine påsker har blitt "hjemmepåsker", gjerne med en gjest eller to, men ikke for hele påsken. Jeg verner om min stillhet.
Litt ekstra i matveien OM det kommer besøk. Ellers går dagene som de pleier.

Glad påsk, som de sier i Sverige.


Hilsen liv


2 kommentarer:

  1. Hei Annemor! Det er sjovt, moro, som du siger det, der er nogle flere fridage i våren. Det synes jeg er godt. Jeg og mine jævnaldrende er fra en tid, hvor man arbejdede 6 x 8 timer om ugen, men lørdagen var lidt kortere, timerne var kortere i skolen, kun 40 minutter, hvor de på hverdage var 55 minutter! :)

    Jeg husker stadig vores rare skomager, som beklagede sig over at man i gamle dage fik 13 snørebånd når man købte 12, - man var fattigere, men alligevel var der en anden gavmildhed, syntes han. Der gik 13 på dusinet når man købte, som han sagde.

    Påske var for min mors familie den største højtid, det var her man fejrede - både foråret og også familien. Det er svært, når familien er langt væk eller er skrumpet ind. Så må vi jo klare os på anden måde.

    Her er der heldigvis en lille kultur-café og andre steder, hvor pensionister kan mødes. <3 Klem på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at det finnes steder å møtes for oss i enmannhusholdning. Går det greit med deg? Klem på deg <3

      Slett