Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

lørdag 5. mai 2012

Kjære deg

Hvor lenge? spør man ofte. Hvor lenge skal jeg vente? Hvor lenge skal jeg tåle? Hvor lenge skal jeg lide? Hvor lenge, hvor lenge? Sjelden spør man: Hvor lenge skal jeg være lykkelig? Hvor lenge skal jeg være frisk? Det har vel noe med at lykkelig og frisk er gode tilstander. Tilstander vi liker å befinne oss i? Tidspunkt i livet som vi gjerne vil beholde, lenge.... Men vi spør ikke.
Er det fordi vi er redde for at våre spørsmål skal snu det gode og lykkelige? Endre det hele til noe vi ikke vil ha? Ikke vet jeg. Men jeg undrer. Ut fra egen erfaring.
Når jeg har det godt, befinner meg vel, trives, stiller jeg aldri spørsmål om hvor lenge det skal vare. Og jeg kjenner at jeg tenker at mine spørsmål er ubetimelige, som om jeg ikke vil ha det godt eller være lykkelig. Og at jeg vet at før eller siden, er det hele over. Men smerte, redsel og ventetid har også en ende. Så hvorfor spør vi: Hvor lenge?



Hilsen liv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar