Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

mandag 2. desember 2013

Desember er her

Kjære deg.
Det er årets tolvte måned. Noen av oss skal stresse fryktelig og samtidig bruke masse penger. Og egentlig glemme innhold og glede forbundet med denne måneden.
Jeg skal ikke skrive om forlatte eller ensomme gamle. Den biten kan andre ta seg av. Jeg skal heller ikke skrive om pengesløseri eller overforbruk. Der kommer nok de tabloide til slipper seg løs i sine spalter.
Min agenda er enkel. I denne måneden "snur solen" - det er ikke korrekt, men det er nå det vi pleier å si. Fra natten til den 22. i den siste måneden i 2013, vil dagene bli lengre. Lysere tider kommer. Og det er det jeg liker aller best ved den tolvte måneden i året.
Det og at den avløser november, denne "gråmåneden" som tapper meg for krefter. Men jeg lytter til mine egne ord: Det er farger i gråtoner og musikk i stillheten. Og finner farger. Ikke de voldsomme, som oransje, men glimt av gull i et blad og dempet rødt i et eple som har fått frost på seg, på plenen. Musikken i stillheten klinger i luftens drag i bladløse kvister. Noen ganger blir denne klangen høy og vond å lytte til, som når vindene virkelig vil vise oss mennesker sin styrke. Men det kan like gjerne være iskrystaller på et strå som klinger under en sko.
Så nå venter det lys, for noen venter det stor glede, og fargene og musikken er der. Bare man ser og lytter.




Hilsen liv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar