Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

søndag 9. desember 2018

Søndagsstillhet, brutt av sneskrape

Kjære deg
Det er søndag. Her er stillheten tilbake etter at snerydderen har vært på besøk. Deilig å ha en som ordner opp, slik at støvler og katter kan gå relativt greit og ikke bli helt nedsnedde :)

I Paris sloss man i går også. Tredje lørdagen på rad.
Det er litt skremmende, litt forståelig og litt dumt.
Skremmende fordi slike saker gjerne eskalerer og blir enda verre.
Forståelig fordi gapet mellom de styrende og de styrte stadig vekk blir større. Og det ser ikke ut til at det er vilje til å sette opp en bro.
Dumt fordi menneskeliv går tapt, mennesker blir skadet, mennesker blir reddere. Og som tidligere skrevet, Ingen vilje til å sette opp en bro.
Når det endelig roer seg, skal det settes opp status. Så og så mange mennesker er døde, (døde de for en god sak?), så og så mange mennesker ble lagt inn på sykehus (hvem gikk det ut over?), så og så mange biler ble ødelagte (og forsikringspremiene stiger), så og så mange glassruter ble knust (gode tider for glassmestre), så og så beløper de øvrige materielle skadene seg til (hvem betaler?).

Jeg sukker og er glad for at jeg ikke bor i Paris. Sommerbroren min gjør, han sier det er skrekkelig og jeg tror ham.
Jeg sender ham varme tanker og et takknemlig blikk ut i hagen. Der er det sne med sol på og rådysrpor.


Hilsen liv

2 kommentarer:

  1. Mærkeligt nok er jeg ikke så bekymret over slagsmål i Paris, jo - det er slemt og der er bøller, som iklæder sig gule veste eller simpelthen bare bruger deres daglige tøj og som nyder at lave ballade, vælte biler, brænde dæk og den slags.

    Jeg er meget mere bekymret over at "Læger Uden Grænser" har problemer med at holde vagt og hjælpe flygtninge og migranter på Middelhavet. Jeg har ikke nogen patentløsning på migrant-problemet, men minder om at mennesker altid har migreret. Jeg anser det for en menneskeret. For at det ikke skal give anledning til indre uro, må der laves specielle regler for hjælp til migranter, men præcis hvordan ved jeg ikke.

    Klem på dig! Hilsen/Donald

    SvarSlett
  2. Grunnen til t jeg er bekymret for det som skjer i Paris er jo at det føles nære. Sommerbroren bor der.
    Det skal jo vedtas en FN-plattform for migrasjon

    https://www.un.org/pga/72/wp-content/uploads/sites/51/2018/07/migration.pdf

    Det er mange misforståelser ute og går. Den skal ikke understegnes, men vedtas med akklamasjon. Den er tenkt som et rammeverk for felles håndtering av migranter, både de regulære og irreglurær migrantene.
    En ting som forundrer meg. Flyktninger, særlig fra Afrika omtales konsekvent som migranter, men jeg mener det er ulikheter.
    Om man migrerer etter å ha fått arbeid i et land er de jo ikke flyktninger?
    Klem på deg❤

    SvarSlett