Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

søndag 23. august 2020

Så, nå er mitt nye liv tre år

 Kjære liv.

Tre år har gått siden det norske helsevesen fikk banket og sjokket meg tilbake til livet. Jeg undrer meg ofte, vel ikke såå ofte, på om de ressursene kunne vært brukt til noe annet.
Var det noen jeg skjøv ut av operasjonskøen? 
Et barn kanskje?

Hjerteinfarkt er snodige greier, for en legperson. Leger vet en hel del om det, men kort fortalt: En av årene som transporterer blod til hjertet tetter seg. Når den er tett, dør en del av hjertet og/eller du. Har du flinke hjelpere rundt deg, som folk som tar dine ord på alvor, dyktige ambulansefolk. hjertestarter i ambulansemottaket, dyktig sykepleiere og leger, ambulansehelikoptere og den dyktige staben på thoraxavdelingen på Riksen, så har du flaks og berger livet.

Har du ikke, er det slutten på ditt liv. 


Tre år ekstra, det er det jeg foreløpig har fått. Tre år med takknemlighet, anfektelser og trening. Tre år til uten mitt livs grunnmur. Han døde året før. 
Tre år med  tvil og tro.

Men hvert år er mottatt med takknemlighet, tross alle mine rare tanker.
Nyt livet, så godt du kan.
Nyt livet, vær god mot din neste. 

Hilsen liv

4 kommentarer:

  1. Godt at du er her blant oss. Man vet aldri hva som venter, heldigvis

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å ikke vite, men noen ganger skulle man ønske at man hadde litt peiling.
      HA en flott dag

      Slett
  2. Nå jeg ville kommentere med Google account og så åd den min kommentar.

    Jeg skrev:

    Tænk at det allerede er 4 år siden at du måtte se i øjnene, at du ikke kunne tage til Sommerheimen. Jeg vidste ikke at du blev syg året efter. Jeg er glad for at der var hjertestarter i ambulansen! Det var flaks! og jeg er glad for at du bruger skridsikre is-sko, eller is-jern på skoene, der skulle nødig ske noget om vinteren. Men lige nu er jeg bare glad for at vi lever, og at vi kan skrive en hilsen!

    Leve i nuet, og være god ved nesten.

    Vidste du at der var en dansk præst-politiker, som sagde at "den barmhjertige samaritaner" ikke gjaldt indvandrere? At der kun gjaldt dem, man havde noget til fælles med? Og historien er jo lige det modsatte (lærte vi i skolen): vær god ved fremmede.

    Jeg håber du nyder solskin og lange aftener - en måned mere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Man gjør vel det beste ut av situasjonene, som med piggsko og brodder om vinteren. Nå er høsten her, med vakre farger, nye grønnsaker i butikkene og en klart blå himmel.
      Jo da. Livet er ikke det verste man har, for å sitere Dissing.
      Går det bra med deg?
      Ta vare på deg og nyt høsten også :)

      Slett