Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

tirsdag 13. mars 2012

Endringer

Kjære deg

Hele livet består av endringer. Noen endringer gleder man seg til. Særlig som barn, tror jeg. Da vil man gjerne bli stor, vokse seg til, lære og finne ut av. For min del ønsket jeg å få den aura av sikkerhet jeg mente å se om de voksne, i min lille verden. Å kjenne til, vite om og å mestre.
Jeg trodde den kom av seg selv, denne sikkerheten. Den som lå som et vakkert sjal om min mors og mine bestemødres skuldre. At denne sikkerheten ikke alltid var der, det visste jeg ikke. I mine barneøyne var den. Bestandig. Jeg lengtet etter å bevege meg med den tryggheten jeg trodde jeg så. Men som godt kan ha vært blendverk.
I dag tror jeg nok at barn ikke alltid ser at både sikkerhet og trygghet er noe man må arbeide hardt for å oppnå. Nå ser jeg hvor lett både trygghet og sikkerhet hos voksne også kan splintres og ødelegges.
Men jeg håper alltid å finne ro, trygghet og sikkerhet hos meg selv, en dag.



Hilsen liv

12 kommentarer:

  1. Det var fine reflekterende ord. Sikkerhed. Tryghed. Findes det overhovedet? Og det gør det selvfølgelig, men også det er i bevægelse og ændrer sig. Man må flytte sig, finde nye perspektiver.

    Og jeg genkender mig selv i det du skriver. Da jeg var barn, så jeg også trygheden som en mur. Og troede, at engang ville jeg selv finde samme slags sikkerhed, tryghed og aldrig mere tvivle. Jeg blev klogere. :))

    Ønsker dig en fin dag. Glad for jeg fandt herind!

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig at du trives herinne.

      Livet er endring og det tror jeg vi må huske på. Og å fortell om. Ikke slik at barn eller unge taper mot, men slik at de ser at å være er ikke en statisk tilstand, men allestedsnærværende bevegelse.
      Trygghet og sikkerhet finnes til tider, men på et vis er det godt at den ikke alltid er tilstede. Da hadde man vel stagnert og ikke utviklet seg? For man trenger utfordringer for å vokse. Tror jeg.

      Ønsker deg en vakker dag.

      Slett
  2. Det høres sikkert rart ut, men den sikkerheten du snakker om, hvis den er som jeg tror, så har jeg den... Min indre trygghet. Om at jeg er nok for meg. Du har jo det du og? Egentlig?
    :)

    Likte denne bloggen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok kanskje nok for meg. Men så vil man kanskje være nesten nok, for andre også. Det vet man aldri, tror jeg. Jeg har, innimellom, en indre trygghet, men noen ganger rakner den og det gjør vondt. Og forvirrer.
      Men det er vel slik livet er?

      Koselig at du likte.

      Slett
  3. Jeg håper også jeg finner det hos meg selv en dag. Det kommer iallefall ikke av seg selv. Veldig godt skrevet!
    Håper du får en flott kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i alle fall verdt arbeidet, for det kommer ikke av seg selv, tror jeg.
      Takk skal du ha. For ros. Ha en god kveld.

      Slett
  4. Heisann!

    Så vakre skjell.
    Blogger's Sunday Walk, ja, jeg har bedt om tips for dato, men ingen har så langt hatt noen ønsker, så da bestemmer jeg 15. april. Da blomstrer forhåpentligvis blåveisen. Så hyggelig at dere blir med på turen.
    Jeg får annonsere dagen straks på bloggen min!

    Ha en fin kveld ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Greit. Da begynner forberedelsene. For det må avtaler til.
      Ha en nydelig kveld.

      Slett
  5. Så fint skrevet! Gjenkjennbart.
    Syns stadig at det rykkes i fotfestet jeg. En stund.

    God natt'a.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Jeg tror nok de fleste har vært der. Og at de fleste finner ut akkurat det samme. At trygghet og sikkerhet kommer og går.
      God dag ønskes.

      Slett
  6. Livet tager nogle gange vores sikkerhed og tryghed fra os. Derfor nyder jeg "nuet", når det er der. Det giver mig styrke.
    Det er sikkert, at det snart er forår. :)
    Hilsen Kirsten

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel slik livet er? Alltid i endring?
      Noen ganger finner man sikkerhet og trygghet, så rives det vekk. Men man finner det vel igjen, før eller siden.
      Deilig at våren kommer, endelig.

      Slett