Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

onsdag 14. mars 2012

Lese

Kjære deg.

Mye vann har rent i havet, pleier de å si, når lang tid har gått. Mye vann har rent i havet siden jeg lærte å lese. Det har vært en stor kilde til glede. Ikke bare viten, men trøst, flukt og glede har bøkenes verden gitt meg.
Det er leit å lese at ganske mange unge i dag ikke synes noe om litteratur. Jeg tror ikke de vet hva de går glipp av. Jeg tror at de "filmene" som spilles i egen hjerne, mens man leser, overgår det meste av det finurlige regissører kan frembringe.
Jeg leser sjelden bøker jeg har sett filmatisert og ser veldig sjelden filmer bygget på bøker jeg har lest. Noen unntak er det alltid. men etter min erfaring byr det svært ofte på skuffelser. Kan hende det ikke er like ille å lese etter filmen, men å se etter boken, det har skuffet.
Tilbake til viten, trøst, flukt og glede. Viten finner man ikke bare i bøker, man finner noe der, men mye må man nok ta til seg gjennom erfaringer i livet. Det er nok ikke uten grunn at det heter livets skole.
Bøker kan gi trøst. Tanker andre har tenkt om eller i forbindelse med noe som volder en sorg kan leses og gi trøst, om man ikke finner trøst på noen annen  måte.
Som barn flyktet jeg ofte inne i en bok, jeg gjør det fortsatt i noen grad. Og der er ikke flukten sjangerbestemt eller fastlagt. Men man unnslipper på et vis. Dagen eller saken man flykter fra.
Glede får man også. Ikke bare over ord, men bilder og annet som følger med boken gir glede.


Hilsen liv

2 kommentarer:

  1. Åh ja bøger. Hver eneste rummer en helt verden. Ikke bare en historie. Mere. Mindre. Alt.

    Jeg har det som dig. Og synes ikke, at der findes noget smukkere end en bogreol fuld af bøger. Jo, måske to! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller et helt rom med reoler på alle vegger.
      Det er godt å ha bøker "ved hånden" og ikke bare en sort, men mangfold i sjanger, språk og utførelse.

      Slett