Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

søndag 18. mars 2012

Å leve og alders mening

Kjære deg.

Jeg ser på meninger jeg hadde som mye yngre og lurer på hva jeg egentlig mente, da. For ettersom livet går og man passerer nye broer, som kanskje ikke er helt nye, endrer meningene seg like mye som livet selv. Hva var viktig for meg? Hvilke valg tok jeg? Hvilke veier unnlot jeg å gå?
I ettertid er det lett å se hva som kanskje burde ha vært anderledes. Da kommer spørsmålet; hadde jeg vært meg av i dag, om jeg hadde endret noe? Nei, jeg hadde vel ikke det.
Lærdommer bærer man med seg. Hele tiden. Noen lærdommer lærer man på nytt og på nytt, men med et litt ulikt utgangspunkt, hver gang. Og selv om man krysser den samme broen enda en gang eller følger den samme veien enda en gang, blir ikke resultatet helt det samme.
For alders mening, tror jeg, er at man skal finne nye spor på gamle stier og se at selv om stien er kjent og gått før, kommer man til ett nytt sted, hver gang.
Man lærer så lenge man lever, sies det. Og det gjør vi, selv om vi krysser kjente broer og går de samme veier og stier. For alders mening er vel også endring?


Hilsen liv

4 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar hos meg. Og så ble jeg nysgjerrig, vet du - og måtte inn å lese. Og fant mange kloke ord. Hit vil jeg komme oftere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Må si fra at jeg har vært der. Koselig at du likte deg Kom igjen så ofte du vil.

      Slett
  2. Ja eg begynte først i dag og lese her ,her vil eg vere,har jo kommentert,på mormor,noen ganger,hyggelig blogg det også.Du skriver så bra om alt som også eg tenker på ,men eg er ikke så flink til og ytre meg skriftelig,da måtte eg hatt en annen blogg og skrevet på ,om mine tanker og hendelser i livet,både gode og vonde,.Har noen som følger bloggen min med haukeblikk,og derfor har eg bare en fotoblogg.Klem fra Magnhild.
    Du har så rett i det du skriver her,er så godt for meg dette du skriver i alle innleggene dine.:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fint at du fant noen ord du kunne kjenne deg igjen i og hjertelig velkommen er du. Dette er tanker om og fra et levd liv. Og bringer de glede eller gjør nytte for seg på annet vis, er jeg glad .
      Klem

      Slett