Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

lørdag 14. april 2012

Å lytte

Kjære deg

Lytter du? Eller blir du lyttet til? Det er en himmelvid forskjell. Noen er de "fødte lyttere", mennesker som får deg til å føle at du er det viktigste mennesket i verden. At vedkommende er opptatt av ditt ve og vel. Dine meninger, synspunkter og tanker teller. Dette mennesket lytter aktivt til deg og er tilstede.. For deg.
Eller er du den som alltid må lyttes til? Som krever aksept for dine meninger? Venter du alltid forståelse av dine medmennesker eller er det "tillatt" å være uenig med deg? Er du en av dem som alltid må stå først i rekken?
Kanskje du er som de fleste av oss, den som lytter og den som lyttes til?
Noen ganger er det viktig å lytte med mere enn ett øre. Noen ganger må man lytte med hele seg for å få tak i budskapet. Og få budskapet til den andre riktig. Samspill og dialog. Mange ubehageligheter kunne kanskje vært unngått om man lyttet til, med hele seg?
Jeg er ikke så veldig god til å lytte, alltid. Jeg er ikke alltid 100% tilstede. Men jeg øver meg.


Hilsen liv

15 kommentarer:

  1. Jeg leste et sted at hvis en konsentrerer seg om å lytte i stedet for å prøve å ta ordet hele tiden, er dette en effektiv måte å få andre til å lytte til deg på. Av og til øver jeg meg på det, og er en aktiv lytter. Samtalene blir mere interessante når en lar andre slippe til med det de har på hjertet. Men det er vanskelig å være konsekvent, og så vil en gjerne skravle selv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje slik med mange av oss? Vi har liksom så mye på hjertet, viktige saker, synes vi selv. Men det blir mer monolog og ikke dialog på den måten, så jeg øver meg, jeg også.

      Slett
  2. Hej, jag förstår inte allt, men lite...:)
    Du har kommenterat hos mig och mitt bidrag till Glädje och jag hittar inte ditt! Tack för din kommentar!

    SvarSlett
  3. Antagelig er det en grunn til at naturen har gitt menneskene én munn, men to ører. At vi skal lytte mer enn vi snakker.

    Lytting handler om tilstedeværelse.
    I samtale med andre forstyrres vi ofte av egne assosiasjoner og paralleller, som man selv har erfart. Man lytter istedet innover - tenker hvordan man selv ville tenkt, gjort og følt. Det skjer automatisk. Vips! Er vi ikke tilstede. Men mest opptatt av vår egen historie.

    Lytting dreier seg om å være engasjert og oppriktig interessert i hva den andre har å si. Og forsøke å se det fra samtalepartnerens synsvinkel.

    Hvor god lytter jeg er varierer mye. Noen ganger er jeg dritdårlig, andre ganger virkelig fokusert. Med hele meg. Merker veldig godt, når jeg blir utsatt for det samme selv.
    Så jeg også øver meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg øver meg, jeg også. Kanskje lærer ordentlig en dag?

      Slett
  4. Jeg tenker at å lytte må øves.
    Vi øver på det allerede når vi er små.
    Vi øver på skolen. Ha respekt for hva andre sier. Vis at du bryr deg om hva andre er opptatt av.
    Det må øves.
    Noen ganger glemmer jeg meg,er så opptatt av hva jeg selv skal si. Noen ganger blir jeg så opptatt av å se hva personen egentlig sier med kroppen og øynene at jeg glemmer å høre etter med ørene også.
    Det må øves på. Og vedlikeholdes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må øves på, alltid, tror jeg. Men jeg merker ofte at jeg er mer opptatt av egne meninger, tanker og hva jeg vil si selv.
      Så jeg øver meg, hver dag. Og man lytter til hele den andre med hele seg selv.

      Slett
  5. Jovisst är det så att vårt ego ofta sitter som en apa på axeln o väntar på att få säga sitt..
    Kan man bara vara närvarande i nuet så tystnar apan efter ett tag...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør den gjerne, men som med alt, det behøver trening til.

      Slett
  6. Just wonderful ! Beautiful soft colors.
    Kind regards, Synnöve

    SvarSlett