Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

torsdag 9. mai 2013

Om å velge, igjen

Kjære deg.
Noen ganger blir man sittende og undre seg over valg man gjør eller som andre gjør. Akkurat dette valget var aldri aktuelt for egen del, men jeg har sett det bli tatt av andre. Og det handler om å velge bort. Aktivt og med konsekvenser for flere enn den som tar valget.
Nå er det vel slik at de fleste valg får konsekvenser for andre enn den som velger. I dette tilfellet rammer det flere. Som kanskje blir sittende litt forvirret og forundret tilbake. Forvirret fordi valget synes rart og forundret fordi valget ikke blir tilkjennegitt.
Nå skal jeg sladre litt om naboen. Der har et samboerskap med barn (stort barn) gått heden. Det store barnet velger bort den ene delen av foreldrene og dennes slekt. Tanter lurer på hva de har gjort feil og en bestefar savner "go'jenta si". Og sukker: "Godt at hu mor ikke fikk oppleve dette."
Og den ene delen av foreldrene skjønner ikke noe i det hele tatt, men føler seg såret og på et vis forrådt.
Fra å ha et relativt nært forhold er det bare stopp - slutt. Uten noen forklaring eller noen beskjed om at "Dette gidder jeg ikke mer". Avstand i meter og minutter er ikke stor eller uoverkommelig, men hvem skal egentlig ta noe initiativ? Ut over det som er gjort. Og som ikke ble besvart, bare ignorert.
En sak har alltid flere sider og et valg kan synes opplagt for den som tar det, men totalt stille?

Hilsen liv

4 kommentarer:

  1. Noen ord som får tankene mine i gang, og med stor forståelse for hva du mener. Trist og tragisk, som heller ikke er enestående i dag. Tror jeg.

    Hvorfor? Ja, se det har jeg tenkt mye på, men svarene kan jeg ikke garantere. Tar ordene med meg jeg. Lar de få virke noen dager, slik at de sitter godt fast i hukommelsen.

    Ei fin uke, tross traumatiske tanker til deg...;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er langt fra uvanlig tror jeg, men like ille for dem det går ut over, for det.
      Og en smule uforståelig, for meg også
      Nå skal jeg skynde meg å si at det kan være bakenforliggende årsaker jeg ikke kjenner til, men likevel.
      God helg :)

      Slett
  2. Det giver en ulidelig smerte, at blive skilt fra en del af slægten og dermed en del af sig selv.
    Kirsten

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det, men virker ikke som man ser konsekvenser av slike valg og Over tid. Kanskje valgene blir tatt i et øyeblikks frustrasjon og så synes vedkommende at det er et nederlag å ombestemme seg? Ikke vet jeg, men det er vanskelig .

      Slett