Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

torsdag 4. juli 2013

Må jeg?

Kjære deg.
Noen ganger er det et spørsmål man gjerne har ytterst på tungespissen. Ofte fordi noen ber om noe man helst ikke vil gjøre. Og dermed så dirrer det taust, noen ganger bare med kroppsspråket "MÅ JEG?" Noen ganger så må man faktisk, tross motvilje, motforestillinger og angst. For det ligger også en porsjon angst bak spørsmålet. Nå mener jeg "må" som "er jeg nødt til det?", ikke må som i kan. Det kan være en oppgave man gruer seg for, nesten hinsides vett. Det kan være en oppgave man selv mener man ikke er kapabel for. Har ikke kunnskap nok.
Likevel må man. Og noen ganger burde man aldri ha stilt spørsmålet, hverken i ord eller med kropp. Det løser seg, man kan, kanskje man til og med utvikler seg en smule.
Nei, det er ikke sagt at det alltid er slik. Men noen ganger.
Andre ganger går man på et dundrende nederlag og vet at dette burde jeg ikke ikke ha måttet, men jeg måtte likevel.
Som med det meste i livet, er ikke svaret gitt i forkant.


Hilsen liv

9 kommentarer:

  1. Dette synes jeg var et fint tema ! Det dilemmaet dukker stadig opp , synes jeg. Og bør jeg ?? Det dukker også stadig opp her hos meg. God kveld og klem til deg .

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette med bør er også et pinlig punkt. Bør jeg og i så fall hvorfor? man går neppe rundt å stiller seg selv slike spørsmål til en hver ti. Det kan likevel være lurt å stille dem, i alle fall en gang i blant .

      Slett
  2. "Må" "bør" "skal". Små ord, der kan tyrannisere os, hvis vi glemmer os selv i svaret på spørgsmålet.
    Sommerkram herfra. :)
    Kirsten

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sommerklem :) Den kommer godt med :) Om man glemmer seg selv i alle diss "må ordene" er man straks på ville veier. Sommerklem tilbake :)

      Slett
  3. Heisann!

    Kloke ord, høyst aktuelle...

    Du må ikke gå tur søndag, men hvis du har lyst... kan du delta på Blogger´s Sunday Walk fk. Mer info finner du på bloggen min. Ha en riktig fin kveld fortsatt ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde tenkt på tur jeg :)
      Så da så :)
      Klem :)

      Slett
  4. Kjøre Annemor, dette har jeg jo spurt om før, på Klagemuren. Går litt surr i alle blogadressene/navnene!

    SvarSlett
  5. Beautiful shot. Looks like a watercolor painting.

    SvarSlett