Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

søndag 29. september 2019

Hm. Jeg er stemplet som nazist av kommentariatet

Kjære deg.
Jeg frekventerer noen grupper på fb, deriblant noen som tar for seg tragedien som utspilte seg ovenfor jødene under 2. verdenskrig. Jeg leser og kommenterer og er vel ikke alltid like heldig med mitt ordvalg eller min tilnærming til temaet i posten jeg leser.

Jeg vet at noen svar kan være vonde å svelge.  For enkelte. Særlig blant mennesker som har mistet mange av sine slektninger i dødsleire og konsentrasjonsleire  under nevnte krig.
Likevel, når det blir for mye monstersnakk og hevdelse av at "slikt kunne jeg ALDRI ha gjort", klarer jeg ikke å holde stille.

Mennesket er det største rovdyret på kloden, mennesket er i stand til de mest horrible handlinger under gitte forutsetninger, selv jeg kunne vært en brikke i dette nedrige spillet om jødenes skjebne, men det vet jeg ikke. Jeg var ikke der og ikke født på den tiden. Selv om jeg er det, man for spøk kan kalle, krigsprodusjon.


Jeg tillot meg å peke på at disse som deltok, på alle plan, hverken hadde horn eller hale, at det var mennesker som så ut som hverdagsmennesker. Det var ikke monstre, men mennesker som gjorde monstrøse ting. FORDI forholdene ga dem carte blanche til å gjøre det de gjorde. Til og med syntes "makten" at at de gjorde var bra. Og at jeg trodde at svært mange nok hadde kunne gjøre det samme, i en gitt situasjon.
For om "makten" gir deg lov, er det ikke måte på hva slags galskap man kan foreta seg. Vi har et ordtak: Leilighet gjør tyv.

Forskning har vist at det medfører riktighet.


Jeg skrev ikke at jeg godtok eller unnskyldte handlingene. Tvert i mot. Men fordi jeg pirket på selvgodhet og at det er lett å være etterpåklok og pekte på selvfølgeligheter ble jeg nazist. Så, ok, jeg er hermed nazist, men hever ikke høyre arm og sier: "Sieg Heil", deler heller ikke ideologien heller.

Hilsen liv

6 kommentarer:

  1. Huff, dette kommentariatet. Nyanser er vanskelig, forstår jeg, for de som leser, om de leser da. Og så denne vanskelige konteksten da....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel konteksten som gjør mange "enøyde" vil jeg tro. Ikke for det. Noen behøver ingen kontekst heller.
      Ha gode dager, klem

      Slett
  2. Heisann, interessant innlegg, du peker på noe grunnleggende i oss - vi kan ikke være bombesikre på vår egen reaksjon under gitte omstendigheter. Vi liker jo å se på oss sjøl som gode mennesker, men erfaringene generelt viser at vi ikke er så gode som vi vil ha det til. Dessverre!

    Jeg sender ut en liten invitasjon om å delta på Blogger´s Sunday Walk til alle som har vært med før. Det er nå blitt enklere å delta via InLinkz. Intensjonen er den samme: å få bloggere vekk fra skjermen en liten stund for å lee på beina, og så dele opplevelsene fra turen. Prøver nå også med en felles upretensiøs foto-oppgave. Hadde vært riktig hyggelig om du blir med siste søndagen i oktober. Har til hensikt å ha et innlegg mandagen før for å opplyse om BSW høst. Så følg med. Velkommen, beste hilsen Vilt og vakkert

    Her kan du se siste deltakelse: https://fresh.inlinkz.com/party/5dc2d5d10ea14d8e998763457dc8c8ab

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Får vel prøve meg på en liten fototur. Som du vel vet, har jeg noen små helsemessige utfordringer, men går det så går det :) Klem

      Slett
  3. Jeg kan huske at vores historielærer i gymnasiet engang sagde om menneskets etik: De, der blev nazister og de, der var frihedskæmpere ligner hinanden på mange punkter. Det er forskellen, som betyder noget.

    Hvor sagde man stop.

    SvarSlett
  4. Ja, Donald, men ser ut til at lærdommene man fikk er enten glemt eller forvrengt, dessverre.
    Klem på deg :)

    SvarSlett