Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

torsdag 22. oktober 2020

Høst

 Kjære deg.
Det er høst, høst i årstidene, høst i livet og høst i hjernen. Forundrer meg ikke særlig. November står for døren. Med prejul i tankene, covid-19 blant menneskene, lett (?) irritasjon over alle hensyn som må tas og mørke. 

Misforstå meg rett, høsten er ofte vakker. Spesielt med sol over fargeeksplosjonene i naturen. Oldmortreet kler seg i gult, som virkelig ser ut som gull i solen. Lønnetrærne briljerer med farger fra fiolett og videre over spekteret. Hmm.. Blått ser man ikke så mye av på bladverk, men noen høstblomster tar blått på alvor. 



Jeg hadde (til frost og sne kom) noen som lignet på kornblomster i skråningen her. De lukket seg om natten. 

Høst- hører med

Hilsen liv

4 kommentarer:

  1. Jeg har nogle, som ligner kornblomster, de kaldes sommetider "høst-anemoner", men det er ikke et godt navn, synes jeg, fordi den ikke ligner anemoner, men snarere chrysantemum eller kornblomst.

    //Høstanemone (Anemone hupehensis), også skrevet Høst-Anemone, er en staude med en stift opret vækst og hvide eller lyserøde blomster. På grund af den sene blomstring og blomsternes holdbarhed i vase, er den meget anvendt i haverne som prydplante. Hele planten er giftig. //

    Hvis man nyder naturen om vinteren, så er det også interessant nu - om ikke andet, så for at se hvordan træer og buske gør sig klar til at kunne overleve vinteren. Vi andre må overleve ved at tænke klart og tænde lys!


    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spennende å se. Man ser hvordan klorofyllet blir trukket inn og ned. På denne tiden pleier fuglene å trekke mot bebyggelsen også og rådyrene kommer. Fin tid, for øyne og sanser men ikke så fin for nokler som klager. Klem på deg Donald ❤

      Slett
  2. Jeg fandt ud af at mine efterårsblomster hedder "efterårs-asters". De er lilla og meget smukke.
    Jeg tror min ex- har nogle høst-anemoner - jeg må se om jeg kan få sådan nogen til det lille blomsterbed ved min dør. Klem på dig! /Donald

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg du bør. Blomster gjør en så glad.
      Klem på deg <3

      Slett