Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

torsdag 13. juni 2019

Skatten min

Kjære deg
I dag skal jeg skrive om skatten min. Den som jeg betaler med penger og med glede. Partiet til nedsettelse av skatter og avgifter (Frp) passer på at det stadig blir mer skatt og flere avgifter. Paradoksalt?
Jeg synes jo det da. Nå har de fått hjerteklapp og vondt i snøbbersen og lyver mer enn de pleier. Nei da, de er ikke for bompenger, langt i fra. Det er ikke deres feil. Mon det.
Etter å ha sittet med ministere for finans og samferdsel siden de kom i regjering, burde de begynne å snakke sant. Utenkelig for en politiker eller tre? Sikkert.
Må bygge vei, sier de. Ok. Og veibygging i Norge betyr bomstasjoner, maaange bomstasjoner. Ikke bare for bygging av vei, men også for å redusere utslipp, forbedring av klima og utbygging av kollektivtrafikk. Det er konsensus på vårt store ting at slik skal det være.
Og partiet til nedsettelse av skatter og avgifter stemmer lystig ja til alle nye prosjekter. De foretar noen kosmetiske grep i sine papirer og sier: Vi er IKKE for bomstasjoner, men ... Og så kommer en lang rekke løgner.
En annen populær øvelse fra den kanten er "tenk om" ... i dette tilfellet er det tenk om de rødgrønne hadde sittet med makten, DA hadde det vær ennå flere og mye dyrere. Tenk om det ikke er sant? Og tenk om el-bilene også skulle bidra til spleiselaget "veier i Norge".
Og så er det skatten. Skattelette til alle, men mest til dem som allerede har nok penger, for dem er det synd på. Virkelig synd på. De trenger pengene bedre enn en arbeidskar/kvinne med en årslønn tilsvarende en måned inntekt for de på toppen. For de som virkelig trenger lettelse i skattetrykket, de skal bære. Skal vi se på min skattelette? Tror det dreier seg om ca 300 kroner i året. Kanskje jeg skal ta på meg spanderbuksene og spise ute en dag?
Nå er jo jeg bare meg. Helt alene. Jeg betaler inntektsskatt og eiendomsskatt. Formueskatt skulle jeg gjerne ha betalt, men det fordrer at man har formue. Det har ikke jeg. Og alle avgifter som møter meg underveis, er likedan for meg som for Olav Thon, de skiller ikke mellom en liten pensjonist og en mangemilliardær.


Det koster å drifte et land. Og vil man bo i et land med gode velferdsordninger, som gratis skole, rimelige legetjenester og sikkerhetsnett i form av trygder og pensjoner, må vi betale skatt.
og det gjør jeg gladelig. Ikke bare for min egen del, men også for at Norge skal være et godt land å bo i.

3 kommentarer:

  1. Jammen !!! Det er da paradoxalt at Fremskridtpartiet ønsker høyere skatter. Har jeg forstått det riktigt? Jeg kanske misforstått. Nye veier er en religion. Det er godt at kunne komme rundt til alle dalar i Norge - og godt at kunne køre langs med kysten. Men kanske det ikke altid er nødvendigt.

    Husker at jeg på ski-ferie i 1986 så en utsendelse om Norges vanskeligt tilgængelige dale. Det vigtigste var, at de unge indbyggere kunne komme på utdanning i de større byerne, og at beboerne kunne komme på hospital i en ruff. Jeg tror også at der var skovdrift, skogbruk. Sådanne steder må man have veier, men det nytter jo ikke hvis der skal betales bompenge.

    Men kanske jeg har misforstått. Kanskje "veier" nu om dage er andre slags veier, store nye auto-bahn-agtige veier, som skal gøre det muligt for bilistene at komme frem uden at bumpe for meget.

    Jeg håper at der også er fornuftige stemmer iblandt politikerne og at de får ørenlyd snart.

    Jeg har ikke en blogger-konto, der står det er bedre at logge ind med Google-accnt. men så ber man om Blogger password. Nok om det. Jeg hilser fra Sjælland! KLEM på deg ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det de store veiene som teller. De som er viktige. Dvs. de som kan frakte gods, varer og personer fort fra den ene store byen til de andre. Som en av våre folkevalgte sa: Død laks har dårlig tid. Og henviste til de store veiprosjektene.*Fylkesveier og andre "småveier" kommer i siste rekke.
      For partier som alltid tenker i klingende mynt er det innlysende, for oss som bor rundt om kring i landet og kanskje bare skal besøke barnebarn eller tanter eller en tur i butikken er det ikke så farlig med.
      Et lite forsøk på å forklare hva jeg mener. Skal jeg se mine barnebarn må jeg ut på en omfattende tur. Først med buss, så med tog og så med buss igjen. Det bygges ikke motorvei mellom mitt hjemsted og mine barnebarns hjemsted, det er ingen laks som skal fraktes der.
      Håper det kommer noe fornuftige folk på tinget vårt, men vi er så egoistiske og stemmer gjerne med lommeboken i stedet for i solidaritet.
      Klem på deg ❤

      Slett
  2. Podatek 25% w Norwegii jest stosowany do większości towarów i usług. Jest to podstawowa stawka, która odgrywa istotną rolę w gospodarce kraju. Oprócz standardowej stawki VAT, istnieją również obniżone stawki dla niektórych rodzajów towarów i usług, co ma na celu wsparcie różnych sektorów gospodarki i społeczeństwa.

    SvarSlett