Blogginnhold

Både tekst og bilder er beskyttet av opphavsrettighetene i følge åndsverksloven. Kopiering skal ha skriftlig samtykke fra bloggeier

fredag 11. juni 2021

Dyreliv

 Kjære deg.
Jeg bor midt i byen, har en vestvendt veranda (som jeg deler med de andre) hvor kaffekoppen inntas om morgenen.
Jeg sitter der og finner så mye rart å glede meg over:
Elven kan sees. Det er noe med vann og mennesker.
Ved Ramsflog er det en bergvegg med formasjoner som ligner på en kvinne med sjal, men du ser henne ikke uten at solen står i riktig vinkel.
Damen som bor i huset tvers over veien har hjemmekontor og tar det med seg ut på terrassen om morgenen, når luften er sval. 
Gården som svever over Heddalsvannet har kyr, de har fått lov til å komme ut og har funnet seg en solvendt plass å ligge og gjorte.
Katten nedenfor går på besøk til naboen.
Svalene har bygget rede under et takskjegg og spurvene under takplatene her.
Så dyreliv er det.



Nå er kaffekoppen drukket og jeg skal starte dagens gjøremål. 
Det fortsatt godt å være menneske.


Hilsen liv

8 kommentarer:

  1. gjorte, tygger drøv? Ligger og tygger, køerne har to maver, den første laver græs-kugler, som den gylper op og tygger igen?

    Det er vel nok en dejlig terrasse du har! Og så skal man ikke slå græs :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de "tygger" maten flere ganger, det er så fredfylt å se på.
      Og så midt i byen, da :)
      Klem på deg <3

      Slett
    2. Ja jeg kunne ikke finde ordet "gjorte" i Google Translate, og jeg har ikke norsk eller gammel-norsk eller nynorsk ordbog. Det er egentlig så at bokmål er det nye og det, man taler udenfor Oslo er det gamle, lokal-norsk, ikke sandt?

      Slett
    3. Bokmål er fremherskende og sprer seg. Men de fleste dialektene bygger på det gamle talemålet og snakkes fortsatt utenfor storbyene. Om man kan si at det finnes storbyer i Norge da. Men jeg skrev feil. Jorte heter det.

      jorte

      jorte v1 (norrønt jórtra)
      1 om jortedyr: tyggje om att føde som blir gulpa opp i munnen;
      jørte krøtera låg roleg og jorta
      2 i overført tyding: seie det same gong på gong utan å kome lenger
      Klem på deg <3

      Slett
    4. Sådan ja! jortedyr: tyggje om føde som blir gulpa opp i munnen! Aha. Tak :)
      Klem op deg ❤

      Slett
    5. Fort gjort å stave feil, for ikke å snakke om å huske feil :)
      Klem på deg <3

      Slett
  2. Har du indrettet dig godt nu? Bord og stole til 6 gæster, naboer eller gamle venner, kolleger, familie? Og en arbejdsplads med en god stol?
    Klem på deg :) ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, men mangler fortsatt en del bøker og bildene mine må jeg vente med å henge opp, rammemakeren hadde ikke tid til å gjøre noe med dem før etter ferien.
      Men plass til seks gjester er det råd med. Og så har jeg en hyggelig nabo som kommer ut på verandaen om morgenen og drikker kaffe med meg: Trivelige naboer i dette lille huset.
      Trives som bare det.
      Så klart; jeg har mindre plass, jeg har måttet sortere ting etter nytte og affeksjonsverdi. Og svært meget må gis bort eller selges. Men det er ikke av det onde. Mindre å rydde i, for ungene, den dagen jeg dør.
      Klem på deg <3

      Slett